суботу, 21 листопада 2015 р.

Методична скарбничка

Педагогіка співробітництва і розвивального навчання – джерело тренінгу.
     Тренінг це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.
Тренінг є ретельно спланованим процесом надання чи поповнення знань, відпрацювання умінь і навичок, зміни чи оновлення  певних ставлень, поглядів і переконань. Отже, у педагогіці співробітництва і розвивального навчання тренінг - це:
1.     Нові підходи (співпраця, відкритість, активність, відповідальність).
2.     Нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення).
3.     Позитивні цінності, ставлення, ідеали.
4.     Нові уміння і навички ( ефективної комунікації, самоконтролю, лідерства, роботи в команді, уміння надавати й отримувати допомогу, аналіз ситуацій і прийняття рішень).
На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватися в школі. Однак ця форма роботи має свої правила. Перше з них – учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил( не запізнюватися, не перебивати, бути толерантним, активним).
Учні справді не сидять за партами, вони сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч.
Педагог не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються один до одного на ім’я. Це допомагає налагодити контакт з групою й усунути психологічні бар’єри . Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи(наприклад, рольових ігор). Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.

 Тренінг має певну структуру.

Вступна частина тренінгу передбачає вирішення таких завдань:
·        оцінка рівня засвоєння матеріалу попереднього тренінгу;
·        актуалізація теми поточного тренінгу і виявлення очікувань;
·        створення доброзичливої і продуктивної атмосфери(цей етап називають «знайомство»- він проходить у формі само презентації чи взаємопрезентації учасників тренінгу;
·        підтримання демократичної дисципліни у формі прийняття, уточнення або повторення правил групи.

Основна частина тренінгу - кілька тематичних завдань у поєднанні з вправами на зняття м’язового і психологічного напруження.

Заключна частина – охоплює:
·        підведення підсумків;
·        отримання зворотного зв’язку за тематикою поточного тренінгу;
·        релаксацію і процедури завершення тренінгу.

    Форма проведення тренінгу має суттєве значення, однак головним є        його зміст. Щоб  реально вплинути на свідомість і поведінку учнів, зміст    тренінгу повинен:
·        бути ретельно спроектованим;
·        максимально наближеним до потреб і проблем учасників;
·        враховувати рівень їх актуального розвитку і завдання найближчого розвитку.
Педагогічні методи, що мають полегшувати процес відвертого і доброзичливого спілкування учасників тренінгу:
·        робота в групах;
·        інтерактивні презентації;
·        опитування думок;
·        мозкові штурми;
·        рольові ігри;
·        аналіз історій і ситуацій;
·        дебати;
·        виконання проектів;
·        творчі конкурси.

Технології розвитку  творчих здібностей дітей
Одними із основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання. Інтерактивне навчання – діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня. Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
     На своїх уроках я застосовую елементи деяких інтерактивних методик, що мають багато переваг:
·       У роботі задіяні всі учні класу;
·       Учні вчаться працювати у групі;
·       Формується доброзичливе ставлення до опонента;
·       Кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;
·       Створюється „ситуація успіху ;
·        За короткий час опановується багато нового матеріалу;
формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми, тощо.


Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій , використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Важливим аспектом інтерактивного навчання є почуття групової належності, що дає слабким, невпевненим у собі учням змогу почувати себе безпечно, вселяє впевненість у можливості подолання труднощів. Коли діти навчаються разом, вони відчувають суттєву емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає можливість вийти далеко за рамки їхнього нинішнього рівня знань і вмінь.
Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія учнів у парах і мікрогрупах. Оптимальний склад групи – не більше, ніж 4 – 6 чоловік. Заняття організовуються
як в постійних, так і у змінних групах. При цьому одна група матеріал вивчає, а друга відпрацьовує. Спостереження відбувається за допомогою зведеної таблиці або табло.
  

Вчителю необхідно створити такі умови взаємодії, які б психологічно мотивували в учнів потребу висловлюватися щиро і безпосередньо. Таким чином вони демонструють вміння мислити, спробувати поглянути на себе з іншого боку, - все це дає змогу формувати в учнів самостійне критичне мислення. Критичне мислення – це не тільки здатність помічати помилки та недоліки у чужій роботі, але й більш широкі здібності аналізувати, виявляти позитивне і негативне. Ключові елементи критичного мислення – це знання, вміння, цінності, відношення. У молодших школярів формується розгорнута навчальна діяльність шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями і навичками, особистий досвід культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності. Саме у такій співпраці учні починають розуміти: вони можуть
досягти своїх особистих цілей тільки за умови, що їхні товариші з групи також досягнуть успіху. Успіх кожного – це успіх групи. Упровадження інтерактивних технологій  потребує від учителя розуміння суті даної моделі навчання, уміння старанно планувати свою роботу, значної кількості часу, особливо на початкових етапах. Слід поступово вводити елементи інтерактивних технологій на окремих уроках, починаючи з найпростіших – робота в малих групах,
парах, трійках, „мозковий штурм, „мікрофон тощо.
    Педагогу слід усвідомлювати, що змістом такого уроку є програмовий матеріал. Мета – реалізація навчальних цілей,
загальний розвиток учня, надання кожному з них оптимальної можливості в особистісному становленні й розвитку, розширення можливостей самовизначення.
Результат – створення дидактичних умов для ситуації успіху дитини у процесі навчальної діяльності, збагачення її мотиваційної, інтелектуальної та інших сфер.
Демократизація навчання, що є потребою суспільства,
неможлива без осучаснення уроку. Уроку, який проводиться для учнів і заради учнів.




                                                                                                         

                                                                                                      

Немає коментарів:

Дописати коментар