Проектне навчання – один з
варіантів продуктивного навчання, метою якого
є не засвоєння суми знань і не проходження освітніх програм, а реальне
використання , розвиток та збагачення власного досвіду учнів та їх уявлення про
світ.
У сучасному розумінні проект – це намір, який буде здійснено в майбутньому.
Проект – сукупність певних дій, документів, текстів
для створення реального об’єкта , предмета, створення різного роду
теоретичного/практичного продукту.
Часто ототожнюють два різних види діяльності – проектування й дослідження.
Дослідження виявляє те, що вже існує, проектна діяльність створює новий
продукт. Тобто проектування передбачає планування, аналіз, пошук, реалізацію,
результат (замислив → спроектував → здійснив).
Під час дослідження обирається явище (природне), яке викликало питання.
Описується дане явище за допомогою цифр, графіків, схем, будується модель
явища.
Цілі і завдання проектної технології:
v Не тільки передати учням
суму знань, а ще й навчити здобувати ці знання самостійно, застосовувати їх для
розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань;
v сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
v прищепити учням уміння
користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних
точок зору, висування гіпотез, уміння робити висновки.
Типи проектів:
1.
Творчі проекти. Не мають детально
опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається,
підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам
учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і
форму їх представлення – рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм,
вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет
журналу, альбому, газети.
2.
Ігрові проекти. Учасники беруть собі
визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як
літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх
соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками
ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже висока, але домінуючим видом
діяльності все-таки є гра.
3.
Інформаційні проекти спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт,
явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і
узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури,
можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого
проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи
отримання ( літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому
числі й електронні, інтерв’ю , анкетування тощо.) та обробки інформації (її
аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки);
результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, в
тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти
можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
4.
Практико-орієнтовані
проекти. Результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він
орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма. Рекомендації,
проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання
сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них.
Особливо важливим є хороша організація координаційної роботи у вигляді
поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх
упровадження у практику.
5.
Дослідницькі проекти потребують добре
обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для
всіх учасників соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі
експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані
логіці дослідження і мають відповідну
структуру: визначення теми дослідження , аргументація її актуальності,
визначення предмета й об’єкта , завдань, і методів, визначення методології
дослідження, висування гіпотез розв’язання проблеми і намічення шляхів її
розв’язання .
Проектна
технологія використовує всі кращі ідеї традиційної та сучасної методики
викладання . Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну
діяльність учнів : індивідуальну, групову або колективну, яку учні виконують
упродовж певного часу.
Основні вимоги до використання методу проектів
Ø наявність значущої в
дослідницькому, творчому плані проблеми,
яка вимагає дослідницького пошуку для її розв’язання ;
Ø практична, теоретична,
пізнавальна значущість передбачу- вальних результатів;
Ø самостійна
(індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів;
Ø визначення кінцевих цілей
спільних/індивідуальних проектів;
визначення базових знань із різних областей, необхідних для роботи над проектом;
структурування змістовної частини проекту ( із зазначенням поетапних результатів);
використання дослідницьких методів: визначення проблеми, завдань дослідження, які випливають із проблем, висунення гіпотези їх розв’язання , обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, коригування, висновки;
результати виконаних проектів повинні бути матеріальними, тобто оформлені у визначений спосіб (відеофільм, комп’ютерна газета, презентація тощо).
Ø
Проект розробляється з ініціативи учнів, але тема може
бути запропонована й учителем. Тема для всього класу може бути однією, але
шляхи її реалізації в кожній групі можуть бути різними;
Ø
Проект варто робити значущим для найближчого й
опосередкованого оточення учнів;
Ø
Робота з проектом має дослідницький характер, моделює
роботу в науковій лабораторії й тому необхідно розробити апарат дослідження,
обґрунтувати його;
Ø Проект педагогічно
значущий. Тобто учні у процесі його здійснення здобувають нові знання, будують
нові відносини, опановують загально- навчальні вміння;
Ø Проект заздалегідь
спланований, сконструйований спільними зусиллями вчителя й учнів, але в той же
час у міру його розгортання допускаються гнучкість і зміни;
Ø Проект рекламується в
рамках класу, паралелі, школи з метою підвищення мотивації учнів у його
реалізації, розгортається його спільна значущість;
Ø Проект реалістичний, має
визначену практичну значимість, зорієнтований на можливості учнів;
припускається широке розмаїття тем.
Немає коментарів:
Дописати коментар