суботу, 21 листопада 2015 р.

Проектна технологія

Проектне навчання – один з варіантів продуктивного навчання, метою якого  є не засвоєння суми знань і не проходження освітніх програм, а реальне використання , розвиток та збагачення власного досвіду учнів та їх уявлення про світ.
У сучасному розумінні проект – це намір, який буде здійснено в майбутньому. Проект –  сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта , предмета, створення різного роду теоретичного/практичного продукту.
Часто ототожнюють два різних види діяльності – проектування й дослідження. Дослідження виявляє те, що вже існує, проектна діяльність створює новий продукт. Тобто проектування передбачає планування, аналіз, пошук, реалізацію, результат (замислив  → спроектував → здійснив). Під час дослідження обирається явище (природне), яке викликало питання. Описується дане явище за допомогою цифр, графіків, схем, будується модель явища.
Цілі і завдання проектної технології:
v Не тільки передати учням суму знань, а ще й навчити здобувати ці знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань;
v сприяти формуванню  в учнів комунікативних навичок;
v прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, уміння робити висновки.
Типи проектів:
1.     Творчі проекти. Не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій  групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення – рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
2.     Ігрові проекти. Учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже висока, але домінуючим видом діяльності все-таки є гра.
3.     Інформаційні проекти спрямовані  на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання ( літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв’ю , анкетування тощо.) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, в тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
4.     Практико-орієнтовані проекти. Результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма. Рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливим є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
5.     Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і  мають відповідну структуру: визначення теми дослідження , аргументація її актуальності, визначення предмета й об’єкта , завдань, і методів, визначення методології дослідження, висування гіпотез розв’язання проблеми і намічення шляхів її розв’язання .                                                                                                                Проектна технологія використовує всі кращі ідеї традиційної та сучасної методики викладання . Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів : індивідуальну, групову або колективну, яку учні виконують упродовж певного часу.
Основні вимоги до використання методу проектів
Ø наявність значущої в дослідницькому, творчому плані  проблеми, яка вимагає дослідницького пошуку для її розв’язання ;
Ø практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачу- вальних результатів;
Ø самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів;
Ø визначення кінцевих цілей спільних/індивідуальних проектів;



визначення базових знань із різних областей, необхідних для роботи над проектом;
структурування змістовної частини проекту ( із зазначенням поетапних результатів);
використання дослідницьких методів: визначення проблеми, завдань дослідження, які випливають із проблем, висунення  гіпотези їх розв’язання , обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, коригування, висновки;
результати виконаних проектів повинні бути матеріальними, тобто оформлені у визначений спосіб (відеофільм, комп’ютерна газета, презентація тощо).


Ø Проект розробляється з ініціативи учнів, але тема може бути запропонована й учителем. Тема для всього класу може бути однією, але шляхи її реалізації в кожній групі можуть бути різними;
Ø Проект варто робити значущим для найближчого й опосередкованого оточення учнів;
Ø Робота з проектом має дослідницький характер, моделює роботу в науковій лабораторії й тому необхідно розробити апарат дослідження, обґрунтувати його;
Ø Проект педагогічно значущий. Тобто учні у процесі його здійснення здобувають нові знання, будують нові відносини, опановують загально- навчальні вміння;
Ø Проект заздалегідь спланований, сконструйований спільними зусиллями вчителя й учнів, але в той же час у міру його розгортання допускаються гнучкість і зміни;
Ø Проект рекламується в рамках класу, паралелі, школи з метою підвищення мотивації учнів у його реалізації, розгортається його спільна значущість;
Ø Проект реалістичний, має визначену практичну значимість, зорієнтований на можливості учнів; припускається широке розмаїття тем.

Немає коментарів:

Дописати коментар