З досвіду роботи



Використання комп’ютерних технологій  на уроках в початковій школі
«Якщо хочеш виховати в дітях сміливість розуму, самостійність як особистісну рису, то створи такі умови, щоб спалахи їх думок утворювали царство думки, дай  їм можливість відчути себе в ньому володарем»
Ш. Амонашвілі
                                                                                                                                          Розділ 1.Теоретико-методичні основи використання комп’ютерних технологій на уроках в початковій школі
1.1 Особливості використання комп’ютерних технологій в початковій школі
       На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини.
     У цих умовах кардинальних змін вимагає й система шкільної освіти. Сьогодні не можна вважати викладання дисциплін якісним,  якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями комп’ютерні технології та Інтернет.
       Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є  доцільним і перспективним. Розглянемо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи.
       Дитина приходить до школи у 6-7 років. Вона має необхідний для навчання рівень психічного розвитку, що характеризується  розвиненою пам’яттю, гостротою і свіжістю сприйняття, допитливістю, яскравістю уяви, умінням керувати увагою тощо. Це  об’єктивний  бік психологічної готовності.  А як щодо суб’єктивної психологічної готовності – бажання і прагнення вчитись  школі? З приходом дитини до школи різко змінюється не тільки уклад її життя, але й соціальний статус, ігрова діяльність відходить на другий план, провідною стає діяльність навчальна. Головним обов’язком стає навчання  –  серйозна і важка справа, яка вимагає від молодшого школяра великих вольових зусиль.  На жаль, інтерес до навчальної діяльності в дитини поступово починає знижуватися.
Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.  Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і різноманітні ігри, сучасний комп'ютер, разом з тим, є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
     Найбільш ефективними засобами залучення дитини в процес творчості на уроці є:
ігрова діяльність;
створення позитивних емоційних ситуацій;
робота в парах;
проблемне навчання.
     У початковій школі неможливо провести урок без залучення засобів наочності. Часто виникають проблеми, де знайти потрібний матеріал і як краще його продемонструвати? На допомогу прийшов комп'ютер.
У дитини цього віку поки переважає предметне мислення, отже, всі поняття повинні або графічно зображуватися, або супроводжуватися малюнком, картинкою та ін.
Слід відзначити, що інформаційні технології навчання молодших школярів дають змогу здійснити поступовий перехід від основного виду діяльності дитини дошкільного віку — гри, ігрових вправ — до навчальних вправ, учбових задач. Більшу частину навчального часу, що відводиться на вивчення інформатики в початкових класах, діти проводять за своїми дуже улюбленими комп'ютерними навчальним іграми, які мають високу наочність завдяки широкому  використанню малюнків, динамічних зображень, анімацій і звукового супроводу .
Прихід сучасних мультимедійних технологій дозволив поставити на потік виготовлення комп’ютерних навчальних інтегрованих середовищ, які через їх освоєння дозволяє дитині в індивідуальному темпі, наочно, з великою мотивацією освоювати ту або іншу предметну галузь.
Сучасні мультимедійні технології надають можливості інтеграції таких важливих передумов для організації навчально-виховного процесу, як мотивація, наочність, індивідуалізація навчальної діяльності, а також організації ефективного моніторингу за навчальною діяльністю з боку вчителя.
Проведення уроку з використанням інформаційних технологій дозволяє йому перекласти частину своєї роботи на комп'ютер, що робить процес навчання більш цікавим й інтенсивним. Але комп'ютер не заміняє вчителя, а тільки доповнює його. Підбір навчальних комп'ютерних ігор залежить насамперед від поточного навчального матеріалу й рівня підготовки учнів. Наявність різних програмно-педагогічних розробок надає повну волю творчо працюючому вчителеві й дозволяє використати його з різними навчальними програмами й методичними посібниками.
Комп’ютер природньо вписується в життя школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером, а невдалий хід гри внаслідок пробілів у знаннях спонукує частину з них звертатися за допомогою до вчителя або самостійно отримувати знання у процесі гри. З іншого боку, цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності й знання дитини, зрозуміти його, шукати нові, нетрадиційні форми й методи навчання. Це велика область для прояву творчих здібностей для багатьох: учителів, методистів, психологів, усіх, хто хоче й уміє працювати, може зрозуміти сучасних дітей, їхні потреби й інтереси, хто їх любить і віддає їм себе.
1.2 Ефективність впровадження ІКТ в практику роботи

        Застосування ІКТ на уроках посилює:
 - позитивну мотивацію навчання;
 - активізує пізнавальну діяльність учнів.
 Використання ІКТ на уроці дозволили повною мірою реалізувати основні принципи активізації пізнавальної діяльності:
- принцип рівності позицій;
- принцип довірливості;
- принцип зворотного зв'язку;
- принцип заняття  дослідницької позиції.
 Реалізація цих принципів проглядається на всіх уроках де застосовується ІКТ.
       Використання ІКТ дозволяє проводити уроки:
 - на високому естетичному і емоційному рівні (анімація, музика);
 - забезпечує наочність;
- залучає велику кількість дидактичного матеріалу;
- підвищує обсяг виконуваної роботи на уроці в 1,5 - 2 рази;
- забезпечує високий ступінь диференціації навчання (індивідуально підійти до учня, застосовуючи різнорівневі завдання).
- скорочує час для контролю та перевірки знань учнів;
- учні вчаться навичкам контролю та самоконтролю.
      Застосування ІКТ:
- розширює можливість самостійної діяльності;
- формує навички дослідницької діяльності;
- забезпечує доступ до різних довідковим системам, електронних бібліотек, інших інформаційних ресурсів;
- сприяє підвищенню якості освіти.
    Особливістю навчального процесу із застосуванням інформаційних технологій є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, стимулюючого активність, ініціативу, самостійність.
    Використання ІКТ дозволяє розширити рамки підручника.
  Таким чином, праця, витрачена на управління пізнавальною діяльністю за допомогою засобів ІКТ виправдовує себе у всіх відносинах:
- підвищує якість знань;
- просуває дитини в загальному розвитку;
- допомагає подолати труднощі;
- вносить радість у життя дитини;
- дозволяє вести навчання в зоні найближчого розвитку;
- створює сприятливі умови для кращого взаєморозуміння вчителя і учнів та їх співпраці в навчальному процесі.
Розділ ІІ. Програмне забезпечення уроків
2.1 Використання комп’ютерних навчальних програм як засобу розвитку інтелектуальних здібностей школярів
  Сьогодні існує багато різних комп'ютерних навчальних програм для молодших школярів, але не всі вони відповідають санітарно-гігієнічним нормам, навчальним планам та програмам, не враховують фізіологічні та психологічні особливості дітей. Тому існуючі комп'ютерні програмні засоби необхідно ретельно відбирати, апробувати та адаптувати до навчального процесу. Крім цього, використовуючи комп'ютерні технології, можна створювати як вчителю, так і учням, різні навчальні та демонстраційні програми, моделі, ігри. Такі ефективні розробки формують позитивне ставлення учнів до навчання, припускають ненав'язливий спосіб надання допомоги, можливість вибрати індивідуальний темп навчання учнів. Для цього я використовую різні методи і прийоми:
метод аналізу;
метод порівняння;
метод узагальнення;
метод класифікації;
формулювання понять.
      При підготовці до уроків я  використовую електронні ресурси навчального призначення:
мультимедійні курси;
презентації до уроків;
логічні ігри;
тестові оболонки;
ресурси Інтернет;
електронні енциклопедії.
  Використовую комп'ютерні навчальні програми на уроках математики, української мови та читання, довкіллі, основах здоров’я, а також на уроках мистецтва .
Ефективність таких уроків полягає в високій активності дітей, їх працездатності протягом всього уроку. Це забезпечується постійною зміною видів навчальної діяльності. Працюючи з комп'ютером діти легко виконують велику кількість тренувальних вправ. Протягом уроку діти працюють самостійно, удосконалюючи навички усного рахунку, розв'язування задач, а в кінці уроку діти самі оцінюють результативність своєї роботи на уроці.
Велику допомогу по підготовці та проведенні уроків надає новий методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку» з математики, читання, навчання грамоти. Це комп’ютерна програма для створення уроків,  плюс усі конспекти та презентації до курсу. Конспекти уроків представлені у звичному для усіх форматі Microsoft Word. Їх  можна легко редагувати, не витрачаючи зайвого часу на набір, сканування або копіювання. На диску представлені конспекти до усіх уроків курсу відповідного предмету. Презентації також представлені у звичному форматі Microsoft PowerPoint – їх можна легко редагувати. Крім того, вони повністю відповідають представленим конспектам уроків. Тобто урок можна проводити, тримаючи в руках конспект та показуючи учням презентацію.
     Основним видом діяльності учня початкової школи є гра. Комп'ютерні навчальні програми ставлять перед дитиною реальні цілі, які можливо досягнути: розв'яжеш приклади - допоможеш казковим героям. Таким чином в  учня формується позитивна мотивація засвоєння знань та асоціативне мислення, розвиває математичні, конструкторські та комбінаторні здібності.
Навчання в початковій школі - це база, на якій будується вся наступна діяльність людини. Вчитель початкової школи працює над тим, щоб навчальний матеріал був засвоєний кожним учнем у повному обсязі. У більшості випадків вчитель при організації уроку орієнтується на середній рівень підготовки школярів. В результаті цього більшість учнів активно працює па уроці, але учні, які мають більш високий, або нижчий рівень, або пропустили декілька уроків часто виключені з роботи.
Комп'ютер дає можливість сильним учням ознайомитися з новим матеріалом самостійно, виконати завдання підвищеної складності, учням з нижчим рівнем підготовки або інтелектуальної діяльності засвоювати навчальний матеріал, працюючи в індивідуальному темні, учням, які пропустили декілька уроків - можливість ліквідувати прогалини.    
Використання на уроці комп'ютерних тестів та діагностичних комплексів дозволяє вчителю отримати об'єктивну інформацію про рівень засвоєння навчального матеріалу та надає змогу його своєчасного коректування.
Використання сучасних комп'ютерних технологій є важливим моментом при формуванні особистості учня та його світогляду, створює багаті умови для розвитку інтелектуальних здібностей школярів.
Дидактичний матеріал ІКТ різноманітний за змістом і за формою. Найбільш часто вживаними є: понятійний апарат і фотографії (репродукції) електронної енциклопедії «Кирило і Мефодій», відеоролики, кліпи пісень, мелодії, презентації з певної теми, різні тести, завдання, розвивального характеру.
Багато можливостей для розвитку логічного та алгоритмічного мислення дає пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики», який відповідає вищезгаданим вимогам. Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання, створює гарний настрій.
Опанувавши навички роботи з комп’ютером у молодших класах, діти зможуть потім користуватися ним як інструментом у своїй діяльності. У старших класах вони зможуть застосовувати отримані знання (методи роботи з інформацією, способи розв’язання задач) при вивченні шкільних предметів.
 У своїй діяльності я використовую й інші комп’ютерні програми:
 - навчально-інформуючі: енциклопедії, електронні підручники, кінофільми;
 - контролюючо-тестові програми, зокрема «MyTest»;
 - графічний редактор Paint (робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторики, координації рухів, уваги. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом);
 - програму презентацій Power Point.
Особливо корисними є ці програми при підготовці до уроків у першому класі. Дуже  цікаво і яскраво проходять уроки з навчання грамоти, коли діти знайомляться з буквами, починають читати перші склади, а потім слова і речення. До вивчення кожної нової букви я створила презентацію з різними дидактичними вправами. Я використовую в таких презентаціях і логічні завдання, і загадки, і скоромовки, і пальчикову гімнастику. Створила презентацію-пропис, що наочно показує учням як правильно писати кожну
букву.

На уроках математики мої учні люблять презентації-тренажери, за допомогою яких можна навчитись швидко рахувати. На таких уроках  реалізуються принципи доступності, наочності. Уроки ефективні своєю естетичною привабливістю. Урок-презентація забезпечує одержання більшого обсягу інформації й завдань за короткий період. Завжди можна повернутися до попереднього слайду.

Розділ ІІІ.  Методика застосування комп’ютера на уроках з різних предметів
Методика застосування комп’ютера на уроках з різних предметів, у різні періоди навчання (не однакові вікові групи) не може бути однаковою. Адже і саме використання комп’ютера виконує тоді різні психологічні і педагогічні завдання. Зміст навчального предмета, різноманітні можливості педагогічних програмних засобів, різний фаховий рівень підготовки вчителів у галузі комп’ютерних технологій впливають на методичні прийоми використання комп’ютера. Вирішальне значення мають також вікові особливості учнів та їх знайомство з комп’ютерною технікою.
3.1 Дидактичні можливості комп’ютера на уроках рідної мови
Основні професійні інструменти вчителя початкових класів – це дитяча книжка (у тому числі і підручник) і живе усне мовлення, розраховане на сприйняття учнями молодшого шкільного віку. Тому чільне місце у формуванні дитячої особистості посідають уроки рідної мови (навчання грамоти, класне читання, позакласне читання, українська мова, уроки розвитку мовлення).
 Та не лише цим я користуюсь під час підготовки до уроків. Я намагаюсь використовувати різноманітні дидактичні засоби, наочні посібники для того, щоб учень зміг краще зрозуміти прочитане, осягнути ті моменти, які хотів виділити автор твору або і сам вчитель.
 Плануючи свій урок,  звертаю увагу на уроки «творчого» типу, які нагадують виставу з «феєрверком» різноманітних педагогічних засобів і прийомів, застосуванням комп’ютерних програм, що дають змогу перевести на новий етап і підготовку вчителя до уроку, та і сам урок.

В своїй роботі я використовую комп’ютер на різних типах уроків: засвоєння нових знань, узагальнення і систематизація знань, комбіновані уроки.
При цьому комп'ютер виконує такі функції:
1. У функції вчителя комп'ютер являє собою:
- джерело навчальної інформації;
- наочний посібник;
- тренажер;
- засіб діагностики і контролю.
2. У функції робочого інструменту:
- засіб підготовки текстів, їх зберігання;
- графічний редактор;
- засіб підготовки виступів;
- обчислювальна машина великих можливостей.
 Застосування комп’ютерної техніки робить привабливими і по-справжньому сучасними уроки читання. Завдяки ІКТ відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підведення підсумків проходять об’єктивно й вчасно.
 Узагальнивши результати наукових досліджень і досвід творчих педагогів, учителів-новаторів, можна виділити та використовувати наступні позитивні моменти використання ІКТ для інтенсифікації уроків читання:
 – підвищення цілеспрямованості навчання;
 – посилення мотивації навчання;
 – застосування активних методів і форм навчання;
 – прискорення темпу навчальних дій;
 – краще запам’ятовування, відтворення матеріалу тощо.
 Важливе місце на уроках читання посідає використання презентацій під час вивчення біографій письменників.
 Розглядом можливостей використання комп’ютера для розвитку мовленнєвої діяльності молодших школярів є вишукування зв’язків, які можна налагодити під час комп’ютерного навчання, а також допомога, яку надасть комп’ютер (в процесі такого використання вчителю для формування конкретних навичок). Як показали дослідження, із використанням комп’ютера на уроках української мови (зокрема для розвитку зв’язного мовлення) намітилась певна різниця у формуванні здібності до абстрагування, рівня розвитку мовних якостей, що супроводжують процес мислення.
 Використання наочних посібників (малюнків, схем, таблиць), які можна з успіхом виготовити з допомогою комп’ютера та роздрукувати на принтері навіть для кожного учня (або використовувати безпосередньо з монітора), багато в чому допоможе дітям в плані розуміння фактичного змісту твору. Адже школярі в цьому випадку мають змогу не лише чути голос вчителя (учня), який читає твір та бачити букви (абстрактний, знаковий елемент), але й дивитись на самих персонажів, аналізувати причинно-наслідкові зв’язки, виражально-зображувальні засоби, що їх застосував автор. Звичайно, такий вплив відразу на декілька органів чуттів, у різноманітних формах покращить процес сприймання учнями почутого і побаченого.
 Виділивши за допомогою таких таблиць головне, вчитель забезпечить і належне розуміння основної думки твору учнями. Сприймання покращується і за рахунок елементу цікавості, який, звичайно присутній на уроках такого виду. Щодо уваги учнів, то треба зауважити, що за невмілого використання педагогом на уроці будь-якого засобу (чи то малюнка, чи то грамзапису) можливе зниження дитячої уваги, і тут на допомогу має прийти педагогічна майстерність учителя, його вміння вчасно запропонувати те, з чим він хоче працювати.  Чудовий вихід із такої ситуації я вбачаю у використанні комп’ютерних дидактичних засобів або засобів, розроблених за допомогою ПК.
 В плані розробки дидактичних засобів, на мою думку, можливості комп’ютера дуже великі і до кінця далеко не вивчені. Хочу представити лише декілька визначальних із них .
 1. Створення наочності. Наочні посібники можуть бути створені у будь-якій програмі, що працює з графікою, а саме: WORD; COREL DRАW; ADOBE FOTOSHOP тощо. Також можна використовувати вже створену наочність, оцифрувавши її (за допомогою сканера) і доповнивши якісь свої елементи. Таблиці та схеми у початкових класах (особливо у 1) можна використовувати з малюнками.
 2. Створення різноманітних завдань. На уроках РЗМ (розвитку зв’язного мовлення) величезне місце займає практична діяльність учнів, а саме виконання різноманітних завдань, як творчого, так і репродуктивного характеру.
 За допомогою текстового редактора WORDPAD можна створювати дидактичні матеріали у вигляді текстових завдань, а з допомогою текстового процесора WORD такі завдання набудуть ще й графічних елементів. Аналогічні завдання можна використовувати як роздатковий матеріал (роздруковувати на папері) або (якщо дозволяють умови), за певних уявлень дитини про комп’ютер, виконувати прямо на комп’ютері.
Загалом величезний і багатофункціональний процесор WORD може використовуватись для досягнення наступних цілей:
 - друк тексту;
 - форматування;
 - вставка малюків, гіперпосилань, таблиць, графіків та ін.;
 - вставка звукових та ін. файлів на сторінку;
 - створення простих геометричних фігур.
 3. Для розвитку мовленнєвої діяльності школярів, як на уроках читання, письма, так і на решті уроків величезне значення мають проблемні ситуації, саме розв’язання і пояснення яких потребує належного словесного оформлення. Такі проблемні ситуації пропонуються молодшим школярам у формі запитань:
 -Чому?
 - Чому так вважаєш?
 -Обґрунтуй відповідь.
 -Що б ти порадив герою казки (оповідання)?
 Я пропоную використовувати презентації POWERPOINT для розробки проблемних ситуацій. POWERPOINT – це програма, у якій можна створювати різноманітні презентації із почерговою зміною слайдів. На слайдах можна розставляти графіку, звук та ін.
 4. Ще однією з найпоширеніших програм у стандартному наборі є графічний редактор PAINT. Окрім використання PAINT вчителем, він паралельно може використовуватись учнями, для розвитку зв’язного мовлення. Виконуючи найпростіші завдання, з коментуванням своєї роботи, вже з першого класу учні будуть розвивати своє мовлення на різних уроках.
 Види робіт, які можна запропонувати для виконання учнями:
 • коментоване малювання;
 • коментоване розфарбовування малюнка;
 • коментоване перенесення частин малюнка для створення нового зображення тощо.
3.2  Методика використання ІКТ на уроках математики
 Немає потреби і неможливо однаково навчати і навчити всіх дітей, сформувати в кожної дитини одні й ті самі вміння та навички з різних предметів, добитися від дітей одного і того самого рівня розвитку логічного та творчого мислення, однакового сприймання дійсності. Це стосується і навчання математики, методів розв’язування різних задач, побудови й аналізу різноманітних математичних моделей процесів та явищ. Комп’ютерна підтримка цього процесу дає значний педагогічний ефект, полегшуючи, розширюючи і поглиблюючи вивчення і розуміння математики як науки.

 Одне з найскладніших завдань для вчителів початкових класів – це сприяти розвитку розумових здібностей молодших школярів. Але не слід забувати також і про виховання певних почуттів, які підсилюють розумову активність учня. Позитивний фон уроку викликає у школярів почуття радості, здивування, захоплення від розв’язання певної складної задачі та знаходження раціонального способу, що сприяє формуванню інтересу до вивчення математики.
Використання ІКТ в процесі вивчення математики відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп’ютера на уроках математики – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів. Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо.

 Комп’ютерне забезпечення уроків математики в початковій школі потребує належного прикладного програмного забезпечення (ППЗ). Вибір програм та розробка дидактичних комп’ютерних засобів здійснюється вчителем на основі наступних принципів:
 1. Доступність. В цьому принципі сконцентровані такі ідеї, як відбір ППЗ, що вже є у наявності (програми, які вже знаходяться на комп’ютері), а також відбір програм, з якими ознайомлений вчитель і вміє з ними працювати.
 2. Простота. Тут мається на увазі можливість учнів працювати з деякими програмами (наприклад, іграми, найпростішими редакторами та спеціально-розробленими для дітей 6-10 років програмами).
 3. Надійність. Програми, які використовує вчитель, мають бути ліцензовані, щоб не принести випадкової шкоди психічному чи фізичному здоров’ю дітей, які з ними працюють.
 4. Ще одним принципом підбору програм є їх практична багатофункціональність, тобто можливість вчителя зробити у цій програмі якомога більше корисної інформації для дітей: підібрати або створити малюнки, схеми, таблиці, іншу наочність, роздрукувати її, використовувати як наочний посібник саму програму або її продукти, тощо.
 Найважливіше у роботі вчителя на уроках математики – активізувати пізнавальну діяльність учнів. Засобів для цього в нього чимало. Це й дидактичні ігри, і проблемні ситуації, і цікаві задачі.
Так, цікавими є дидактичні завдання для роботи з геометричним матеріалом:
 1.Назви порядкові номери чотирикутників.
 2. Вибери рядок, у якому усі фігури є геометричними.
3. Заповни таблицю так, щоб геометричні фігури не повторювалися у рядку і стовпці.

 Використовуючи комп’ютерні дидактичні засоби, комп’ютерні дидактичні ігри, можна створити належні умови для роботи самих дітей в комп’ютерному середовищі, що дасть змогу краще закріпити (чи повторити, залежно від ситуації) вже вивчений матеріал, узагальнити чи систематизувати його та дати змогу дитині використати його на практиці (розв’язуючи цікаві завдання або граючись у комп’ютерну гру).  Робота на уроці математики з наочними посібниками, виконаними на комп'ютері, викликає значне зацікавлення в учнів під час відтворення знань, активізує пізнавальну діяльність, сприяє повноцінному формуванню передбачених програмою умінь. Реалізуючи навчальний процес в різноманітних формах й різноманітними засобами, учитель підтримуватиме інтерес до навчання протягом усього уроку, запобігатиме перевтомі дітей і водночас розвиватиме такі важливі якості, як швидка реакція, кмітливість, увага.
Висновки
      Використання мультимедійної презентації на уроках в початковій школі поєднує в собі багато компонентів, необхідних для успішного навчання школярів. Це і телевізійне зображення, і анімація, і звук, і графіка. Аналіз таких занять показав, що пізнавальна  мотивація збільшується, полегшується оволодіння складним матеріалом. Крім того, фрагменти уроків, на яких використовуються презентації, відображають один з головних принципів створення сучасного уроку - принцип фасціаціі (принцип привабливості). Завдяки презентаціям, діти, які зазвичай не відрізнялися високою активністю на уроках, стали активно висловлювати свою думку, міркувати.
    Уроки з використанням інформаційних технологій не тільки розширюють і закріплюють отримані знання, а й значною мірою підвищують творчий і інтелектуальний потенціал учнів. Оскільки фантазія і бажання проявити себе у молодшого школяра великі, варто вчити його якомога частіше висловлювати власні думки, в тому числі і за допомогою інформаційних технологій. Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі дає можливість проявити себе кожному з учнів, при цьому форми роботи вибирає для себе сам учень. Так, діти з математичними здібностями частіше працюють з виготовлення програмних продуктів-презентацій. Діти "гуманітарії" вибирають роботу зі складання кросвордів або повідомлень, доповідей, рефератів. Учні мають міцні, глибокі знання з предметів, у них сформовані стійкі пізнавальні інтереси, розвинене вміння самостійно застосовувати отримані знання на практиці. Я впевнена, що використання інформаційних технологій може перетворити викладання традиційних навчальних предметів, раціоналізувавши дитячу працю, оптимізувавши процеси розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу, а головне, піднявши на незмінно вищий рівень інтерес дітей до навчання.
      Таким чином, застосування ІКТ в освітньому процесі  дозволяє вирішувати одну з важливих завдань навчання - підвищення рівня знань.
    Вчителі, які в своїй роботі використовують ІКТ, прийшли до висновку: інформаційні технології тільки для тих, хто шукає, освоює щось нове. Вони для тих, кому небайдужий рівень своєї професійної компетентності, кого турбує, наскільки він, педагог сучасної школи, відповідає вимогам століття прийдешнього.
Додаток
                     Конспект уроку читання в 1 класі                                                                         
  Тема:       Звуки «з», «зь», буква «зе».      Словниково-логічні вправи.
Мета: познайомити учнів з новою буквою – «зе», вчити правильно артикулювати звуки «з», «зь», читати склади та слова з буквою «зе»,  розвивати мовленнєві й пізнавальні уміння учнів, проводити спостереження над мовними явищами, викликати інтерес до вивчення української мови, виховувати працелюбність, уміння співпрацювати в колективі.
Обладнання: комп’ютер , презентація « Буква З», малюнки, таблиці.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Психологічний настрой до уроку.
Продзвенів дзвінок.
Починається урок!
Він чудовий і цікавий,
І гостей зібрав чимало!
Повернімося обличчям до гостей
І промовим: «Добрий день!»
2. Повторення вивчених букв.
3. Сьогодні до нас на урок завітає один казковий герой. А хто це ви дізнаєтесь пізніше, коли познайомитеся з новою буквою.
ІІ. Підготовка до вивчення нової букви.
1. Виділення слів зі звуками з вірша. (презентація – слайд1).
Зажурився заєць-тато- заблукали зайченята.  Зайчику,  не треба сліз, зубр на спині їх привіз.
- Який звук ви чули зараз найчастіше?
- Назвіть слова, які ви запам’ятали , і місце звука»З».
2. Артикуляція звуків «з», «зь». Зіставлення звуків – (з-с), (зь – сь). Гра –«Не помились!»(Вчитель називає склади – за, зу, зі, зо, зю, зє, зи, зя…а учні показують фішки на позначення твердого чи м’якого приголосного звука.)Учні вимовляють звуки, визначають, які вони за звучанням. Згадують , які фішки використовують на позначення цих звуків.(слайд-2)
Дзвінкі-глухі звуки – З – С.
3. Називання слів, у яких зустрічаються нові звуки. Послідовне називання звуків у визначених вчителем словах.(слайд-3)
4. - Так хто ж цей казковий герой, ви здогадалися, діти? Вона чарівниця – вміє здійснювати бажання, а ім’я її починається на букву з… (золота рибка)
5. Золота рибка приготувала для вас багато цікавих завдань, і якщо ви будете уважні та добре попрацюєте сьогодні, то рибка може здійснити і ваше бажання.(вчитель вивішує на дошці план уроку у вигляді карток-малюнків)
 ,     ,      ,       ,     .
6. Чистомовки.
За-за-за – замекала….(коза).
Зу-зу-зу - прив’язали ми …(козу).
Зо-зо-зо - йди сюди,…(козо)
Зе-зе-зе - дід їй сіно…(везе).
Зі-зі-зі - є що їсти цій …(козі)
Зи-зи-зи – молоко нам від ..(кози).
ІІІ. Ознайомлення з новою літерою.
1. Показ букви. Графічний аналіз.
2. Хвилинка фантазії.
- На що схожа ця буква? (слайд-4)
3. Друкування букви Зз, складів та слів з нею.(слайди -4,5)
4. Пальчикова гімнастика.
Ми капусту шаткували.                                                                                                   Солі в неї ми поклали.                                                                                                          Ми капусту м’яли, дерли.                                                                                            Смачну моркву туди терли.
ІV. Словниково-логічні вправи.
1. Відгадування загадок. Звуковий аналіз слів-відгадок.
                            * * *
У саванні проживає,                                                                                                    Чорно-білі смужки має,                                                                                                      І весела і пригожа,                                                                                                            На конячку нашу схожа. (зебра)
                 * * *
Хто вночі у лісі, полі                                                                           Побілив усе довкола?                                                                                 Хто смереку і ялину                                                                                            Вбрав у сніжну кожушину? (зима)
               *  *  *
В небі камінці блищать,                                                                                    Їх не 7, не 100, не 5.                                                                                                   А як падають униз,                                                                                 Бажання згадуй, не барись! (зірки)      
                  *  *  *
Тридцять двоє козаків                                                                                             Все молотять без ціпків,                                                                                      Лиш цукерку показати,                                                                                            Зникне вмить, годі шукати. (зуби)
2. Спостереження за мовними явищами. (замок, замок).

3. Спостереження за словами, що відрізняються одним звуком:
коза-коса, слива-злива, кабан-казан-кажан.(слайди – 7-12)
З «ес» - це фрукт дуже смачний,
З «зе»- це дощик заливний.
З «зе» пасусь я на зорі,
В мене ріжки чималі.
Сіно на зиму для мене
 З «ес» накосять косарі.

Тварина я дика із буквою «бе»                                                                                         А з  буквою «зе» нагодую тебе.                                                                                          Ти кашу вари в мені, борщ і супець,                                                                             Якщо відгадаєш – то ти молодець!
4. Музична фізкультхвилинка.
5. Гра «День-ніч». (діти закривають очі-ніч, відкривають- день, читають слово, знову закривають очі, відкривають – читають і говорять, що змінилося у слові.)(слайд-14)
V. Читання складів та слів.(слайди -14-17)
VІ. Робота з букварем. Формування навичок читання.
1. Читання слів у колонках.
Вибіркове читання.( Прочитати слова, у яких буква З всередині слова,  у яких на початку , у яких в кінці слова, у яких її немає.)
2. Вправа «Сказати і зрозуміти».Читання речень –фразеологізмів. Пояснення значень цих зворотів.
3. Читання тексту «Весела зима» вчителем. Бесіда за змістом.
4. Читання «ланцюжком».
5. Гімнастика для очей.
Очі щоб відпочивали                                                                                                   Дивимось ми вліво – вправо.                                                                                              Потім блимаєм очима                                                                                                               І знову ними вправо-вліво.
6. Вивчення скоромовки.(слайд 21)
VІІ. Підсумок уроку.
Збіг урок наш, як коротка мить,                                                                                                  дуже швидко час біжить.                                                                                                Час вже підсумки нам підбити,                                                                                            Чого зуміли ми досягти.                                                                                                          Всі ви добре працювали,
На уроці не дрімали,                                                                                                             Гарно всі відповідали,                                                                                                         Тож скажу вам у кінці:                                                                                                              В нашім класі діти – молодці!
Рекомендації
1. Комп'ютер повинен не заміняти вчителя, а тільки доповнювати його.
2. Існуючі комп'ютерні програмні засоби необхідно ретельно відбирати, апробувати та адаптувати до навчального процесу.
3. При підготовці до уроків використовувати ліцензовані електронні ресурси навчального призначення.
4. Для розробки проблемних ситуацій використовувати презентації POWER POINT
5. Для створення презентації учитель має врахувати  вік учнів та особливості класу.
6. Слід врахувати, що розмір презентації залежатиме від призначення, але вона  не повинна  містити  більше 6-13  слайдів.
7. Не слід  зловживати  анімацією, аудіо- та візуальними  ефектами. Вони  мають  бути  доцільними, щоб привертати увагу, а не відволікати її.
8. Анімація  можлива один раз протягом 5 хвилин (у початковій школі).
Література :
Л.Пономаренко. Мультимедійна  підтримка  навчального  процесу / Початкова  освіта, №1-2, 2012, ст.16
М.Кітаєва. Використання  мультимедійних  технологій / Початкова освіта, №38, 2011, ст.7
Н.Петлюшенко.Упровадження  комп’ютерних технологій у початковій  школі./ Початкове навчання і виховання, №1, 2012, ст.12
Технологія та методика застосування сучасних інформаційно-комунікативних засобів навчання. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gymnasium.netschool.net.ua/publ/zagal/tekhnologija_ta_metodika_zastosuvannja_suchasnikh_informacijno_komunikativnikh_zasobiv_navchannja/2-1-0-7
Пометун О.І. Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.


        Робота над удосконаленням навички читання.


          Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Ще В. Сухомлинський писав, що „читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе”. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту.
         У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам’ять, уява, слухові та зорові аналізатори.
        Дітям непросто поєднувати водночас зорове сприйняття букв, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи технікою читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює текст, швидко стомлюється. Тому розвиток техніки цього вміння та розуміння прочитаного – слів, словосполучень, речень - взаємопов’язані і мають здійснюватися одночасно. Читання  настільки складний процес, що його важко визначити однозначно. Адже видів читання є дуже багато. І кожен з цих видів потребує вмінь, навиків, вправляння. А щоб набути ці навички, необхідна систематична, цілеспрямована, продумана робота вчителя на кожному уроці, незалежно від того, чи це урок читання, мови, математики чи природознавства.
Резерви навчання читанню    
      Не довготривалість, а частота тренувальних вправ. Людська пам’ять краще пам’ятає те, що з’являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам’ятовується краще. А тому щодня, через певні проміжки часу, необхідно проводити невеликі за об’ємом вправи. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1-2 години без відпочинку.
     Напівголосне читання (читання-гудіння). Саме воно було основним елементом навчання читанню в школі В. Сухомлинського. Учні класу читають вголос, але так, щоб не заважати товаришам.
      Поурочні п’ятихвилинки читання. Будь-який урок починається з того,  що діти відкривають книгу і 5 хв. читають в режимі читання-гудіння, а потім проводиться звичайний урок. Такі поурочні п’ятихвилинки дають тижневий тренаж об’ємом 120 хвилин.
     Читання перед сном. Це може бути невелике оповідання чи вірш. Останні події дня фіксуються емоціональною пам’яттю, і час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.
      Режим помірного читання. Після певного часу, коли дитина читала, їй необхідно дати перерву. Не забувати про відпочинок для очей, губ та язичка.
      Читання у темпі скоромовки. На кожному уроці відводиться час, коли діти вчаться читати скоромовкою. Саме тоді розробляється мовний та артикуляційний апарат, працюють на повну силу органи дихання, язик, губи. Від дитини вимагаємо читати чітко правильно.
       Проведення самозамірів читання. Під кінець читання залишати 2-3 хв., щоб провести самозаміри читання. Учень читає у своєму темпі, напівголосно, самостійно підраховує слова, записує їх кількість у таблички, які зберігаються у щоденнику.
       Використання цих резервів допоможе вчителеві навчити кожного учня читати швидко. Але не можна ставити показник швидкості читання понад усі інші якості, як виразність, емоційність, плавність, зв’язність. Читати – це значить прагнути зрозуміти текст, зуміти виділити в ньому найголовніше.
      Сам процес читання є складним, взаємопов’язаним процесом між чуттєвим сприйманням тексту та розумовими операціями, що дають змогу бачити графічні символи, розуміти написане. На швидкість читання впливають багато факторів:  рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця, вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний, цікавий - нецікавий), образ слова (шрифт, чіткість друкування), розвиток антиципації (вміння передбачати наступні літери, слово). Якщо послідовно приділяти увагу цим факторам, то швидкість читання збільшується на 50-100%.
Вправи на удосконалення техніки читання
1. Розширення кута зору. В процесі читання очі рухаються стрибкоподібно.
Сприйняття тексту відбувається в мить зупинки очей.
Хто читає добре, швидко – потребує менше зупинок, ніж той, хто читає повільно.
Це пояснюється різною величиною кута зору.
Вона визначається кількістю слів, сприйнятих читачем за час однієї фіксації: у гіршому випадку – 1-2, у кращому – 5-6 слів.

   а) вправи з точкою. В основі таких вправ завдання: дивитись, не зводячи очей на певну точку, намагаючись побачити те, що поруч з точкою. Наприклад : МИ* ТИ   ВО*НА
 б) картки з пірамідками.
 в) Учень читає вголос простий, незнайомий йому текст. Учитель дає команду заплющити очі. Учень із заплющеними очима проговорює ті слова, які він встиг побачити наперед, коли пролунала команда.
 г) Вправи з числовими таблицями Шульте. Показати олівцем розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду за 25 сек. Час поступово скорочується до12 сек.
2.    Вправи на миттєве розпізнавання слова під час читання (картки-блискавки).
3.    Постановка дихання. Розучування скоромовок, дихальні вправи (чергування швидкого вдиху через ніс із повільними видихами ротом; таке ж чергування при звуках [л], [р] та ін.)
4.    Зорові і слухові диктанти.
a)    Зоровий диктант сприяє зіркості і уважності, необхідні для швидкого читання. Проводити 1-2 рази на тиждень. Текст записується на дошці, причому кожне наступне речення на 1-2 букви більше від попереднього. Відкривати по одному реченню на певний час (короткий). Діти повинні уважно і швидко прочитати речення, повторити його про себе, а потім записати.
б)    Слуховий диктант. Проводиться аналогічно зоровому диктанту, тільки речення сприймаються на слух. Чергувати із зоровими диктантами.
Проводити 1-2 рази на тиждень.

5.    Вправи на подолання регресій.
a)    Попереднє пояснення і читання важких слів;
б)    Закривати лінійкою попереднє прочитане слово;
в)    Читання у „віконці”, в якому видно 5-6 рядків.
г)    Ритмічне постукування олівцем в ході читання.

6.    Розвиток антиципації. Розвивати в дітей антиципацію необхідно з 1 класу. Для цього корисно практикувати читання слів, тексту з пропущеними буквами, потім – речення з пропущеними словами. Наприклад: ма..а, пар..а; Випав сн...  . Петрусь ловить ...  .
7.    Вправа „Фініш”. Ця вправа для розвитку швидкості читання і вміння виділяти основну (задану) інформацію. Вчитель називає текст для мовчазного читання і зказує слово або групу слів до якого діти повинні якомога швидше дочитати текст. Дочитавши до заданого слова, піднімають руку.

8.    Дидактичний засіб „Решітка”. Служить для розвитку перед- угадування при частково перекритому тексті. Решітка являє собою комплект чотирикутників з міцного паперу 16O10 см. В кожному чотирикутнику вирізані віконця розміром 6O1 см. решітки розрізняються шириною перегородки. В решітці №4 усі перегородки між віконцями -  4 мм, в  №5 – 5 мм, в №6 – 6мм. Решітка накладається горизонтально на частину сторінки, яка читається і поступово здвигається донизу. Тренування читання з решіткою проводжується не більше 5 хв. і змінюється читанням без решітки протягом 2-3 хв. Решітку №4 змінюють на №5, якщо з’явиться відчуття легкого читання.
9.    Робота з картками-таблицями комбінацій приголосних.
10.    Багаторазове читання невеликого уривка з фіксуванням часу.
11.    Читання слів, в яких переставлені склади, букви.

Види читання , що впливають на розвиток швидкісного читання:
   Читання учнями вголос.
   Напівголосне читання.
   Мовчазне читання.
   Вибіркове читання.
   Вибіркове читання за малюнками.
   Вибіркове читання за питаннями.
   Читання в особах.
   Читання ланцюжком.
   Дати повні відповіді на питання до тексту, зачитати їх.
   Читання на одній ноті.
   Чергування голосного і мовчазного читання.
   Читання із зміною темпу.
   Читання-гудіння.
   Читання виду „Пташиний базар”.
   Зачитати питальні (окличні) речення.
   Читання тексту з першою закритою буквою у слові.
   Читання тексту з пропущеними словами.
   Читання за смужкою.
   Емоційне читання зі зміною голосу.
   Відшукування рядків та їх читання за даним планом.
   Читання в темпі скоромовки.
   Читання під музику.
   Читання абзацами.
   Читання діалогів.
   Читання слів з певною буквою (наприклад з буквою і).
   Читання  тексту з відривом від  тексту.
   Читання напіввідкритого тексту.
   Читання з відстукуванням ритму.
            Поряд з класичними прийомами удосконалення техніки читання в сучасному навчанні ефективно використовую види читання із застосуванням мультимедійних технологій:
  Читання слів та складів-блискавок;
  Гра “Пеньочки”;
  Вставитти пропущені букви або склади;
  Аналітичні вправи на злиття букв і склади;
 Читання “втікаючого” тексту;


Немає коментарів:

Дописати коментар